WebGeneral
E-mail: Jelszó:

A Joomla!, mint céges honlap kezelő rendszer

Első lépésként egy kisebb autószerelő műhely weblapját kezdtük el elkészíteni vele. Bemutatkozás, kapcsolati adatok, Google térkép és a főbb tevékenységi körökről egy tetszetős ismertető. A szövegek készen voltak és a weblap felépítése is meg volt tervezve. Két részben teszteltük először egy olyan felhasználó által aki látott már tartalom kezelő rendszert, Blog-ot, de nem ért a html, css, php nyelvekhez.
Második tesztünk pedig egy webprogramozó tesztje aki jó pár éve nem látott Joomla!-t, de például programozott már WordPress-t és ért a PHP, CSS, HTML-hez.

A Joomla! rendszer felhasználói szemmel



Először is dióhéjban összefoglalva pár előny és hátrány a Joomla! rendszerről.

A Joomla! rendszer előnyei:
- Gyors, egyszerű telepítés
- Szép tetszetős felület
- Sok bővítményt, sablont tartalmaz
- Jó tartalom szerkesztő doboz sok funkcióval (vastagítás, döntés, színezés, stb)

A Joomla! rendszer hátrányai:
- A mentés, törlés és egyéb hasonló gombok szokatlan helyen az oldal tetején vannak
- A sok-sok modulban, bővítményben elveszik az ember nem tud a feladatra koncentrálni
- A cikkes felépítés miatt nehéz átlátni éppen mit is szerkesztünk melyik oldalon
- A sablonokban nehéz eligazodni
- A legtöbb sablon csak majdnem jó, egy kis igazítás mindegyiknél kellett
- A weblap felépítését egyszerű felhasználó csak nagy nehézségek árán gyakorlással, próbálgatással tudja összerakni
- A súgó nagy része angolul van és csak olyan információt tartalmaz amit amúgy is látunk a képernyőn

Az elején a telepítés egyszerű, szépen végigvezet rajta magyarul, mindent elvégez helyettünk. Lehetőség van egy komplett minta weblap telepítésére is ami megmutatja mire képes a Joomla!. Én ezt telepítettem amit utána elég nehezen, de sikerült eltávolítani.
Gyorsan kerestem egy ingyenes sablont és telepítettem. Kicsit nehezen találja meg az ember, hogy a sablonok a bővítményeken belül vannak, de a szokásos "végignézzük a menüpontokat módszer" segített. A zip fájl feltöltése után már láttam is az új sablont.
A weblap felépítése igen egyszerű, van egy kezdőlap a cég történetével, Kapcsolat menüpont az elérhetőség és nyitvatartási adatokkal illetve egy Google térképpel. Ezen kívül három szolgáltatás részletes ismertetője képekkel, szöveggel külön menüpontban.

Menüpont létrehozása


Mikor rájöttem, hogy az új menüpontot a Menük->Főmenü alatt kell egy ijesztően hatalmas űrlap fogadott. A menü típusánál még több információ, hirtelen nem is tudtam mire lehet szükségem.
Átolvasva elég rendezettnek tűnt így kiválasztottam az egy cikkre mutatót és elkezdtem kitölteni az adatokat. Az alias-t csak azért tudtam mit jelent, mert már használtam más hasonló rendszert.
A végén pedig kiderült, hogy amíg nincs meg a cikkem nem tudom létrehozni a menüpontot.
Úgyhogy mégsem és irány a tartalom menü új cikk.

Cikk létrehozása:


Ez a rész elég egyértelmű lett. A cím és a kategória (Besorolatlan) megadása után egy jó szerkesztőt találunk ahol a szokásos "Wordszerű" eszközsorral lehet beszenvedni a szöveget.
Természetesen a Word-ből átvett bonyolultan formázott szöveg itt sem tökéletes így érdemes egy jegyzettömb programon keresztül vinni a szöveget majd a Joomla!-ban formázni.

Menüpont létrehozása 2.0


Mikor elkészült a cikk ismét a Menük->Főmenü->Új menüpontot használva beállítottam a menüpont szövegét, típusát (egy cikk) és kiválasztottam, hogy melyik cikkre mutasson.
Megnézve a weblapot a menüpontot először nem láttam sehol, majd később a lap tetején megtaláltam olvashatatlanul.
Itt el is akadtam mivel sehogy sem tudtam berakni a megfelelő helyre a menüt. Arra rájöttem, hogy a sablonban lehet a hiba, bár ahhoz nem nyúltam hozzá csak kitöröltem azokat a tartalmakat amire nem volt szükség.
Egy webprogramozó segítségével sikerült megoldani a problémát így a megfelelő helyre kerültek a menüpontok

Első oldal tesztelése, javítása


Megnézve a weblapot az oldal rosszul, szétesve jelent meg. Valószínűleg túl nagy képet raktam bele és a szöveget is egy másik weblapról másoltam. Kiírt egy csomó olyan adatot is ami egy cég honlapján teljesen felesleges: szerződ, kategória, találatok száma stb…
Megpróbáltam a cikk beállításainál eltűntetni, de hiába. Az oldal is rendezetlen maradt így ismét egy webprogramozó segítségét kellett kérnem, aki kipucolta a sablont és az általam beillesztett tartalmat.
Ezek után egyszerűbbnek láttam egy webprogramozót megkérni arra, hogy készítse el az oldalt.

Összegezve


A rendszer túlbonyolított és felhasználói szemmel feleslegesen sok lehetőséget tartalmaz ami inkább a weblap építőknek segítség, az egyszerű felhasználóknak csak fejtörést okoz.
Könnyen össze lehet omlasztani a sablonokat pár rossz kattintással és utána nagyon nehezen hozható helyre.
Ha valaki 0-ról szeretne cége számára weblapot építeni egy saját maga által vásárolt tárhelyen érdemes előtt kiszámolni megéri-e. A sok sablon, modul között órákat el lehet időzni úgy, hogy a végén nem találunk egy olyat sem ami pontosan nekünk való. Ha pedig át kell alakítani azt csak weblap építő vagy webprogramozó, grafikus tudja elkészíteni általában hasonló áron, mintha egy komplett honlapot kérnénk.
Arra viszont alkalmas lehet, hogy egy weblap készítő céggel megcsináltatjuk a honlapunkat Joomla! alapokon majd a módosítást már saját magunk hajtjuk végre. Itt is természetesen addig működik ez a megoldás amíg nagyobb átalakítást nem szeretnénk végezni, ekkor ismét szakembert érdemes felkérni, vagy lementeni mindent és próbálgatni, ha van rá sok szabadidőnk.
Vissza